SEO settings zijn een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO. Met de
juiste instellingen kun je ervoor zorgen dat jouw website beter vindbaar is in zoekmachines zoals
Google. Maar waar moet je precies op letten als het gaat om SEO settings en hoe stel je ze
optimaal af?
Meta tags
Een van de belangrijkste aspecten van SEO settings is het optimaliseren van de meta tags op je
website. Meta tags zijn korte stukjes tekst die zoekmachines gebruiken om te begrijpen waar je
pagina over gaat. Het is belangrijk om relevante zoekwoorden en een pakkende beschrijving op te
nemen in je meta tags, zodat zoekmachines weten waar je pagina over gaat en deze beter kunnen
indexeren (https://support.google.com/programmable-search/answer/4513925?hl=nl).
Twee van de belangrijkste meta-tags zijn de meta-titel en de meta-beschrijving. De meta-titel
(https://support.mkbmarketingteam.nl/hc/nl/articles/360013162293-Meta-titel-aanpassen ) geeft
de titel van de pagina weer en verschijnt meestal bovenaan in de zoekresultaten. Het is cruciaal
omdat het zoekmachines vertelt waar de pagina over gaat. De meta-beschrijving (https://
support.mkbmarketingteam.nl/hc/nl/articles/360013119234-Meta-beschrijving-meta-description-
aanpassen) is een kort overzicht van de inhoud van de pagina en wordt weergegeven onder de
titel in de zoekresultaten. Het helpt gebruikers te begrijpen waar de pagina over gaat voordat ze
erop klikken. Samen helpen deze meta-tags zoekmachines en gebruikers de relevantie en inhoud
van een webpagina te begrijpen.
Laadsnelheid
Een ander belangrijk aspect is de laadsnelheid van je website. Zoekmachines zoals Google geven
de voorkeur aan snelle websites, omdat gebruikers een snelle en goede gebruikerservaring
verwachten. Zorg er daarom voor dat je website snel laadt door het optimaliseren van
afbeeldingen, het verminderen van onnodige scripts en het gebruik van caching. Dit laatste is het
tijdelijk opslaan van data in het geheugen van een computersysteem om sneller toegang te krijgen
tot deze data.
Zoekwoorden
Daarnaast is het gebruik van zoekwoorden essentieel voor SEO. Doe gedegen
zoekwoordonderzoek (https://www.frankwatching.com/archive/2021/02/18/
zoekwoordonderzoek-aanpak/) en verwerk relevante zoekwoorden op een natuurlijke manier in je
content, meta tags en titels. Door strategisch gebruik te maken van zoekwoorden, vergroot je de
kans dat je pagina's worden gevonden door zoekmachines en gebruikers.
Optimalisatie en beveiliging
Een goede SEO-strategie draait om het maken van kwalitatieve, relevante en nuttige inhoud voor
gebruikers. Hoe beter je inhoud, hoe hoger je in de zoekresultaten terechtkomt. Ook het verbeteren
van je afbeeldingen met duidelijke bestandsnamen en omschrijvingen (alt-tags) kan helpen om beter
gevonden te worden, vooral bij het zoeken naar afbeeldingen. Verder is het heel belangrijk dat je
website goed werkt op mobiele apparaten, omdat mobielvriendelijke sites vaak hoger scoren in
zoekresultaten. Ook kan het beveiligen van je website met HTTPS nog een positieve invloed
hebben op je zoekresultaten.Structuur en interne links
Tot slot is het ook belangrijk om de structuur van je website en je interne links te verbeteren. Door
een logische indeling en het gebruik van interne links, help je zoekmachines om je website beter te
begrijpen en te indexeren. Ook het hebben van geoptimaliseerde URL's met relevante zoekwoorden
kan de vindbaarheid van je website verbeteren. Daarnaast kan het indienen van een sitemap bij
zoekmachines helpen om alle pagina's van je site kenbaar te maken aan google en te indexeren. Een
sitemap is als een inhoudsopgave van je website en bevat alle interne links, waardoor zowel
gebruikers als zoekmachines je website makkelijker kunnen navigeren en begrijpen.
Ben je al klant bij MKB Marketing Team? Dan hebben we een hulpmiddel ingebouwd (https://
support.mkbmarketingteam.nl/hc/nl/articles/360013156313-SEO-optimalisatie-Hulp-om-je-
pagina-goed-vindbaar-te-maken) in ons platform om te kijken of je optimaal gebruik hebt gemaakt
van de SEO instellingen.
Kortom, door de juiste SEO-instellingen toe te passen, zorg je ervoor dat je website beter wordt
gevonden en meer verkeer aantrekt. Dit zijn slechts enkele van de vele SEO-instellingen die je kunt
gebruiken om de zichtbaarheid en prestaties van je website te verbeteren, maar ze zijn wel het meest
invloedrijk. Veel succes met het optimaliseren van jouw SEO-instellingen!
SEO - Google Service Pakket
Om in kaart te brengen hoe goed jouw website gevonden wordt, kun je als klant bij MKB
Marketing Team het SEO Google Service Pakket afsluiten.
Het Google Service Pakket is een additionele service waarbij je online vindbaarheid in kaart wordt
gebracht. Na de inrichting van dit pakket ontvang je maandelijks een rapportage waarmee je zelf
aan de slag kunt om de content van jouw website te optimaliseren. Zo zie je je website bezoekers,
maar ook je positie in Google en de zoekwoorden die potentiële bezoekers gebruiken.
Het Google Service Pakket bestaat uit:
• Aanmelden en inrichten Google Analytics
• Aanmelden en inrichten Google Search Console
• Aanmelden en inrichten Google Tag Manager
• Aanmelden en inrichten Google Mijn Bedrijf
• 2-wekelijkse maand-rapportage dmv statistieken
Meer informatie
»